Shirazart.blog.ir 

*بیگانه گرایی ، سبک و لباس متعلق به کشوری دیگر را معرفی و عرضه می کند ، که به واسطه ی غرابت و گیرایی اش ، با افسون و جاذبه در آمیخته است .بیگانه گرایی متاثر از ارتباط های بازرگانی رو به توسعه ، میان اروپا و خاور دور و هم چنین استفاده از سبکهای غیر بومی لباس در اجراهای محبوب و پر طرفدار تئاتر ، توانست منسوجات ، تزئینات سطحی ، الگو و ضمائم لباس های اروپایی مرسوم و باب روز سراسر سده ی هجدهم را به تسخیر خود در آورد. 

* مادام دو پمپادور (۶۴- ۱۷۲۱) ؛ کریستف- فلیپ اُبرکامف(۱۸۱۵-۱۷۳۸)

* چینی وار گرایی (chinoiserie) ؛ پارچه های ابریشمی اعجاب آور ؛ پارچه ی ژوی ( Toile du jouy) ؛ مشرق زمین 

* مدت هاست که مُد اروپایی ، در جست و جوی پایان ناپذیرش به دنبال تازگی ، به لباس های سنتی ، هنرهای تزئینی و مدهای زودگذر غیر اروپایی ، خاصه فرهنگ های شرقی ، به عنوان منبع الهام ، روی آورده است .طی سده هایی طولانی روابط بازرگانی ای میان اروپا و خاور دور برقرار بود ، در اواخر سده ی هفدهم به تحکیم و ثبات دست یافت و همین ، جریان سرازیر شدن سیلی از صنایع دستی و منسوجات را به دنبال داشت .این امر شور و اشتیاقی نسبت به بیگانه گرایی بر انگیخت که در سراسر سده ی هجدهم تداوم یافت.

نفوذ بیگانه گرایی بیش از هر چیز در منسوجات آن دوره خودنمایی می کرد .عشق روکوکویی به پیراستگی و سادگی، ظریف کاری و هارمونی، در پارچه های ابریشمی چینی نفیس و رنگارنگی تبلور می یافت که نقش و نگار گل های شکوفان و برگهای طبیعی، پرندگان و سایر گیاهان و جانوران بر آن ها نقش بسته بود. پارچه های نخی گل دار نیز با قیمتی نازل، اما هم چنان با طراحی های منحصر به فرد چینی، بازار حاضر و آماده ی خودشان را یافتند. 

تولید کنندگان اروپایی، که تحت تاثیر زیبایی پارچه های چینی قرار گرفته بودند، دست به تولید منسوجات " چینی" [ سبکِ] خودشان زدند .

این ماجرا تنها بخشی از تب و اشتیاقی وافر به چینی وار گرایی و برداشت غربی بیگانه گرای مجسم بود از شرق ، که نه حاصل تجربه ی زیسته و ملموس ، بلکه محصول قدرت تخیل بود. این جریان ، گرایشی نافذ و فراگیر بود که طراحان بومی سده ی هجدهم را جملگی تحت تاثیر خویش قرار داد. پارچه های ابریشمی اعجاب انگیز ی در ایتالیا ، انگلستان و فرانسه تولید می کردند، آمیزه ای غریب از رگه های چینی و عناصر باروک بود و از حدود ۱۷۰۰ باب شد. 

پارچه های هندی ، که در انگلستان به " چیت" معروف بود ( بر گرفته از واژه ی" چینتز" به معنای پارچه ی نخی با دست نقاشی شده)، یا toile peinte ( لباس با دست نقاشی شده) در فرانسه نیز بی اندازه مرسوم و پر طرفدار بودند. با یاری پیشرفت هایی که در علوم شیمی و مهندسی صورت گرفت ، تولید فرانسوی هندی ها ( زیرا صرف نظر از منطقه و اصل کالا، هم چنان این نام را با خود داشتند)

بعد از ۱۷۵۹ ناگهان افزایش یافت .معروفترینِ این کالاها " پارچه ی ژوی" بود که کریستف - فیلیپ ابر کامف در ۱۷۶۲ آن را تولید و عرضه کرد. 

مادام دو پمپادور ،معشوقه رسمیِ لوئی چهاردهم ،برای ارتقاء سطح این مد بسیار کوشید و اغلب او را پیچیده در لباس شبی از جنس ابریشم رنگی چینی وار گرایی تولید لیون ، پایتخت فرانسوی ابریشم ، به تصویر می کشیدند .

از سال ۱۷۷۲ شماری سبک با نام هایی که به اصل و نسبی غیر بومی و تباری بیگانه اشاره داشتند، در توالی زمانی کوتاهی پدیدار شد. پیراهن های لهستانی ( à la polonaise)، لاوی( á la levite)، ترکی( à la turque) و سُلطانه  (à la sultane) ، نام هایی که بسیار یاد آور مشرق زمین بود ، بیش تر به تبعیت از آداب و رسوم غربی میل می کردند و با هم نام های غیر بومی خود تنها پیوندی اندک داشتند. 

انقلاب کبیر فرانسه ( ۱۷۸۹) تبِ بیگانه گرایی را مدتی فرو نشاند، اما با نزدیک شدن به پایان سده ی نوزدهم این گرایش از نو و به شکلی دیگر پدید آمد، که علاوه بر این، تاثیری فراگیر و پایدار بر مدهای قرون بیستم و بیست و یکم نهاده است. 

پیراهن لهستانی دوخته شده با ابریشم چینی طرح دار، حدود ۱۷۷۰ .بنیاد لباس، موزه ی هنر متروپولیتن، نیویورک، ایالات متحد 

ادامه مطلب

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Cheryl آموزش کامل واتس اپ Evan Tasha Anthony گزارش کتاب تاریخ شرکت آذران پلاست رسا ریتم سازی وسمپل Tammy املاک گیلان خرید و فروش زمین باغ هکتاری خانه ویلا آپارتمان در گیلان